jak robić notatki metoda Cornella

Metoda Cornella, czyli jak robić efektywne notatki

A gdyby tak zamiast notatek na marginesach wykorzystywać system notowania, który ułatwia późniejszą syntezę, pisanie state-of-the-artów i innych reviews? Gdyby nie musieć już dwu-, trzykrotnie czytać tego samego artykułu, bo podkreślenia w tekście i bazgroły na marginesach to jednak za mało?

Jest taka metoda, wymyślona w latach 50-tych przez profesora Waltera Pauka z Cornell University w USA. Od nazwy uniwersytetu nazywana też metodą Cornella. O co w niej chodzi?

Metoda Cornella

Jeżeli chcemy wykorzystywać ją do streszczania treści, metoda ma trzy cele:

  1. wypisanie najważniejszych wiadomości
  2. podsumowanie każdej sekcji słowem kluczowym, hasłem lub pytaniem, które szybko przypomni ci, co jest w danym fragmencie zanotowane
  3. streszczenie i/lub ocenienie całego artykułu w dosłownie kilku linijkach.

Szablon

Zgodnie z tymi celami tworzy się szablon do notowania. Dzielimy kartkę na 4 części:

  • górną – na tytuł i autorów,
  • szeroką prawą kolumnę – do notowania w trakcie czytania artykułu,
  • węższą kolumnę po lewej stronie – na słowa kluczowe, do uzupełnienia już po przeczytaniu,
  • i część dolną – na podsumowanie na samym końcu.

O, tak wygląda taki szablon:

jak robić notatki metoda cornella

Workflow

Czemu piszę o tym sposobie? Bo jest pierwszą metodą, która naprawdę pomogła mi efektywniej wykorzystywać to, co czytam. Lubię czytać i czytam dość sporo, ale do tej pory często te przeczytane artykuły lądowały gdzieś w szufladzie czy na dysku i jak chciałam do nich wrócić, to musiałam praktycznie całe czytać na nowo.

Teraz przy każdym ciekawszym artykule staram się dołączać na końcu stronę z notatkami metodą Cornella – i wracając do artykułu czytam najpierw streszczenie na dole, a potem w razie potrzeby resztę. Często też w podsumowaniu notuję sobie czy artykuł jest dobry i warty cytowania, czy raczej niekoniecznie warto do niego wracać.

Notatki metodą Cornella robię albo na osobnej kartce, którą przypinam do wydrukowanego artykułu, albo cyfrowo, bezpośrednio w pdfie z artykułem. Opcja digital ostatnio pasuje mi jeszcze bardziej, bo do artykułów i notatek mam wtedy dostęp zawsze, niezależnie czy jestem na Uni czy nie.

Jak to wygląda w praktyce?

OK, tyle opisów, chodźcie zobaczyć kilka przykładów i spróbujcie sami czy u Was metoda Cornella się sprawdzi!

jak robić notatki metoda cornella

jak robić notatki metoda Cornella

A jeśli testowaliście tą metodę albo macie swoje sposoby na notowanie czy przechowywanie notatek, dajcie znać w komentarzach!

sign

FacebookTwitterGoogle+Copy Link